donderdag 10 juni 2010

De verlosser

Rustige fietstochten van school naar huis worden vaak ruw verstoord door ongewone dingen, zo ook vandaag. Terwijl ik MGMT wat harder zet, omdat ik sinds dertig meter alleen fiets hoor ik op de T-splitsing voor me piepende banden. Een witte Opel Corsa scheurt de bocht om. En nee, het was geen 18-jarig stoertje achter het stuur. Een zuster die haar stem pas misschien al voor de derde keer heeft moeten aanvragen wegens veroudering bestuurd de vieze wagen. Ze rijdt me tegemoet terwijl de snelheid blijft oplopen. Ik kijk niet achterom, maar geluiden van een optrekkende wagen blijven hoorbaar.

Ik ga rechtsaf bij de T-splitsing en zie de zuster voor me, verstopt achter het stuur, als een echte racer. Maar het plaatje klopt niet, tenzij ik zojuist door de set van een Mr. Bean reed. Zustertjes horen niet in een Opel Corsa, zeker niet als het te hard gaat. Eigenlijk horen zusters helemaal niet in een auto. Zusters horen achtereen rollator, meteen ander zustertje ernaast. Zusters horen achter een paard te zitten, of op een fiets met houten banden. In de tijd van Jezus hadden ze nog geen auto's, maar wanneer Jezus wel afwist van het fenomeen auto dan weet ik zeker dat hij het verboden had. Katholieke figuren die een auto besturen zouden branden in de hel, het past niet, het hoort niet, het mag niet. En ik denk aan Rutte, de grootste van vandaag, misschien voelt hij zich wel een beetje Jezus, misschien zag hij vandaag ook een non in een auto. Misschien mailt hij nu naar Cohen:

Heey Job!

Ik zag vandaag een zuster in een auto, werkelijk waar verschrikkelijk! En ik zat dus te denken: Misschien heb ik nog geen vriendin, omdat God dat wil. Misschien ben ik wel gestuurd om het volk te verlossen. Misschien ben ik wel dé nieuwe Jezus. Denk er eens over na? Mark Rutte, de verlosser. Ik ga vier jaar lang een nieuwe bijbel schrijven en daar komt sowieso in te staan dat zusters geen auto mogen rijden. Ik geef jou de komende vier jaar de leiding, spring er voorzichtig mee om en praat eens in de zoveel tijd over ideeën voor mijn nieuwe bijbel, misschien inspireren ze me.

Groetjes,
Mark

Geen opmerkingen:

Een reactie posten